Ga verder naar de inhoud

Radicaal ander verhaal voor de meest duurzame vis ter wereld

Omegabaars kan de wereld en de oceanen redden én ons toch lekkere vis doen eten. Shaved Monkey bracht het verhaal van Omegabaars tot bij de mensen.

Klant

Omegabaars

Opgeleverd
Communicatiestrategie
Marketingplan
Rebranding
POS-Communicatie
Sociale media
Verpakking

Met deze vis wordt alles anders

Omegabaars is een ‘nieuwe vis’ die op het land gekweekt wordt en vegetarisch voedsel krijgt, en daardoor de vissen in de zee met rust laat. Maar hoe brengen we dit product en z’n betekenis tot bij de mensen? Hoe kunnen we in de harten én op de borden geraken? Shaved Monkey besloot het echte verhaal te vertellen.

“Geen enkel communicatiebureau stelde onze vraag in vraag en ging zo authentiek met ons aan de slag als Shaved Monkey. Dankzij hun inzicht in mens en wereld zijn we een radicaal andere marketingkoers gaan varen waarin storytelling ons van een anonieme vis met een commerciële propositie tot een merk maakte dat mensen oprecht graag zien. Van anoniem in het schap naar primetime op Studio Brussel, dat had ik niet durven dromen.”

Stijn Van Hoestenberghe
Sustainable Fish Farmer - Omegabaars

Omegabaars ontmoeten is Stijn ontmoeten

De bezieler van de vis van morgen is Stijn Van Hoestenberghe, een visionair en avonturier pur sang. Van zesjarig jongetje met een aquarium met goudvissen groeide hij uit tot surfer, bioloog en uiteindelijk ichtyoloog met een missie. Met zijn Omegabaars kweekt hij niet alleen zowat de meest duurzame vis ter wereld, hij schrijft een disruptief verhaal dat de hele voedselindustrie op z’n kop zet. Wij geloofden in zijn authentieke kracht en dat zijn verhaal de harten en de tijd raakt.

Echte verhaal werd niet verteld

Na een grondige doorlichting van de bestaande merkstrategie kwamen we tot de vaststelling dat Omegabaars tot dan niet echt vertelde wat hun product zo fantastisch maakt. De vis werd gepromoot als een ‘vaste, gezonde witte vis zonder graten’, maar over al de rest werd niet gerept. Onze visie en gevoel dat het anders moest, toetsen we aan een onderzoek naar wat consumenten nu precies zo appreciëren aan vis en (duurzame) voeding.

De vis van morgen

Zo kwamen we tot de kern van Omegabaars: het is een revolutionaire, disruptieve vis die de zee en oceanen zal redden van overbevissing. Bovendien is hij het werk van een echte visionair die van een simpel ‘wat als-idee’ de sprong waagde en nu de duurzaamste vis ter wereld kweekt in Kruishoutem, België. Daarom vertellen we nu voor Omegabaars het verhaal van Stijn met de signatuur ‘de vis van morgen’.

Kracht in het nieuwe narratief

Drivers doorheen onze communicatie blijven ‘lekker’, ‘gezond’ en ‘duurzaam’ maar de échte kracht van het merk om mensen te raken en bij mensen te geraken ligt in het nieuwe verhaal. Een verhaal dat we consequent doorgetrokken op alle mogelijke afgeleiden: van verpakkingen, magazine, website tot het bezoekerscentrum.

Opgevist door de media

Van een anonieme vis met een commerciële propositie zijn we naar een merk gegaan dat mensen oprecht graag zien. Een stevige communicatie-shift dus, die ervoor gezorgd heeft dat Omegabaars massaal werd opgepikt door kranten, radio, enzovoort. Hét bewijs dat goede verhalen graag worden doorverteld. Dat is al eeuwenlang zo en is vandaag niet anders.

Van gedachten wisselen?

Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.