Lancering van een disruptieve energieleverancier
In een strategisch-creatief traject gingen we op zoek naar het unieke en meest wervende verhaal voor de duurzame energieleverancier Bolt én ontwikkelden we een plan om een plek in zoveel mogelijk hoofden en harten te veroveren.
Bolt
Groene stroom niet altijd groen
De stroom uit ons stopcontact is zo’n evident product dat we ons zelden vragen stellen bij de echte herkomst ervan. Geen probleem voor de traditionele energieleveranciers, want zij kunnen met buitenlandse certificaten hun grijze energie als groene blijven verkopen. Ons land echter wordt van die groengewassen stroom uiteraard allesbehalve groener.
Nieuwe, disruptieve energieleverancier
Bolt is de nieuwe lefgozer op de markt die dat wil veranderen. Als eerste energieleverancier in België maakte Bolt het op grote schaal mogelijk én supersimpel om rechtstreeks stroom te kopen bij lokale, groene energie-opwekkers. Maar hoe lanceer je zo'n nieuw, disruptief en écht duurzaam merk in een markt vol grote spelers die het consumentenvertrouwen niet bepaald voor zich gewonnen hebben? Of anders gezegd: hoe krijg je Belgen in godsnaam warm voor een product als energie?
Verantwoord merk positioneren
In een co-creatieve sessies met de klant stelden we vast dat het merk Bolt er net voor de lancering al redelijk stond qua look-and-feel, maar dat het nog juiste en onderscheidende klemtonen mistte op het vlak van merkstrategie en storytelling. Samen gingen we op zoek naar scherpte en zuiverheid in het narratief tussen de consument, Bolt en de producent.
Energie van echte mensen
Om het unieke en meest engagerende verhaal van Bolt verteld te krijgen, kwamen we al snel terecht bij de energie-opwekkers zelf. Door de échte mensen aan de andere kant van jouw stopcontact op de voorgrond te plaatsen, werd abstracte energie weer een tastbaar en transparant product. En dat het om groene stroom gaat, is maar logisch: je kan de duurzame bronnen gewoon zien.
Bolt is bold
Die nieuwe, persoonlijke aanpak trokken we door naar een strategisch communicatie- en marketingplan. Op basis daarvan ontwikkelden we video’s, flyers, brochures, online banners en ander communicatiemateriaal. We overgoten alles met een tegendraadse saus, want als disruptief merk moet Bolt vooral anders zijn dan de traditionele energieleveranciers. Bolt is de toekomst van de energiemarkt: absoluut niet braaf, maar net keihard tegen de stroom in.
55.000 klanten op 3 jaar tijd
In de herfst van 2022 bliezen onze vrienden van Bolt drie kaarsjes uit. Vandaag leveren ze stroom aan maar liefst 55.000 Belgen en zetten 22 enthousiaste medewerkers hun schouders onder het duurzame verhaal van Bolt. Ook vandaag blijft deze tevreden klant regelmatig ons analytisch denkvermogen en onze verbeeldingskracht inschakelen, onder meer voor een service- en retentiestrategie waarmee Bolt haar klanten maximaal bij zich kan houden.
“Shaved Monkey graaft dieper en is meer dan een creatieve partner. Samen gaan ze op zoek naar de essentie van je onderneming. Samenwerken met hen levert niet alleen leuke ideeën op maar helpt je je identiteit scherp te stellen. De rest komt vervolgens vanzelf.”
CEO Bolt
Van gedachten wisselen?
Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.