Ga verder naar de inhoud

Paradigmashift in kankeronderzoek ondersteunen met krachtig verhaal

Feiten en cijfers alleen bewegen mensen niet, verhalen wel. Daarom schakelde Koning Boudewijnstichting ons in om de brug te slaan tussen innovatief oncologisch onderzoek en een narratief dat mensen raakt.

Klant

Koning Boudewijnstichting

Opgeleverd
Merkstrategie
Branding
Storytelling
Naming
Baseline
Website

Patiënt meer centraal

In 2022 riep de Koning Boudewijnstichting (KBS) het fonds ‘Cancer research for more patient value’ in het leven. Het opzet? Bijdragen aan een grote, meer patiëntgerichte paradigmaverschuiving in het volledige kankeronderzoekssysteem. Ondanks het alom geprezen kankeronderzoek in België, bestaat er een onontgonnen potentieel om de waarde die patiënten ervaren binnen dat systeem te vergroten. Patiënten voelen zich vaak niet gehoord en gezien. Hoog tijd om daaraan te werken.

Een cruciaal verhaal

Hoewel erg waardevol, was dit nieuwe initiatief van de Koning Boudewijnstichting (KBS) tegelijk ook uiterst kwetsbaar. Het daagde namelijk de gangbare denkpatronen van vele belanghebbenden uit en riskeerde te botsen met bestaande opvattingen. Het juiste narratief vormt de lens waardoor patiënten, onderzoekers, zorgverleners, financiële partners en beleidsmakers naar de inhoud en het belang van dit project kijken. KBS koos na een selectieproces voor Shaved Monkey om samen te werken aan een krachtig verhaal.

Verdiepende inzichten

Net als bij al onze samenwerkingen begonnen we met het diepgaand begrijpen van de kern van het initiatief en de unieke aspecten ervan. In verschillende workshops brachten we de doelgroepen in kaart en ook de beoogde impact, kansen en obstakels. Die werden in de tijd uitgezet. Samen met de betrokkenen van KBS creëerden we een heldere beschrijving van het verschil tussen het huidige en het gewenste narratief.

Geboorte van 'The Symphony of Us'

Op basis van wat we in de eerste fase leerden, ontwikkelden we de strategische lijnen waarlangs het verhaal de doelstellingen optimaal kon bereiken. Via verschillende creatieve oefeningen gaven we het verhaal verder vorm. Zo ontstond 'The Symphony of Us' als nieuw initiatief met een duidelijke missie: een diepgaande transformatie in het ecosysteem van kankeronderzoek orkestreren door de stemmen van patiënten, onderzoekers en zorgverleners harmonieus samen te brengen. Naast de naam creëerden we ook een manifest en visueel concept voor 'The Symphony of Us'.

Naar buiten treden

Zodra de kern van dit nieuwe verhaal helder was, is het tijd om dit te gaan vertellen. We pasten het merkverhaal toe op alle benodigde vertakkingen. Hoe willen we dat onze onderzoekers communiceren? Welke impact kan ons verhaal hebben op een conferentie? Hoe willen we dat België dit verhaal uitdraagt tijdens haar Europees voorzitterschap? De eerste mijlpaal was een website, die we samen met onze vrienden van Statik ontwikkelden.

We stonden niet alleen in voor het uitdenken en uitwerken van het narratief, maar begeleidden, samen met Randy Mellaerts, de onderzoekers verder in hun zoektocht naar patientwaarde en modereerde de eerste bootcamps tussen onderzoekers en patiënten.

Complexiteit overwonnen

Samengevat was de opdracht binnen het fonds ‘Cancer research for more patient value’ een complex dossier, met uitdagende taal en een gecompliceerde context. Terugkijkend zijn we trots dat we erin geslaagd zijn om de complexiteit te begrijpen, rekening te houden met gevoeligheden en toch een helder verhaal te presenteren. We staan dan ook klaar om verder de grenzen van het kankeronderzoek te helpen verleggen en een blijvende impact voor patiënten te creëren.

Van gedachten wisselen?

Kom te weten of we jouw organisatie, netwerk of project vooruit kunnen helpen tijdens een vrijblijvende eerste kennismaking.